Verkko-oppiminen eli sähköinen oppiminen viittaa sähköisen teknologian käyttöön opetussisällön tuottamiseen ja oppimisen helpottamiseen. Tämä voi olla monimuotoista, kuten verkkokursseja, virtuaalisia luokkahuoneita ja opetusohjelmistoja. Verkko-oppimisesta on tullut viime vuosina yhä suositumpi sen tarjoaman mukavuuden ja joustavuuden ansiosta.
Yksi verkko-oppimisen tärkeimmistä eduista on, että sen avulla opiskelijat voivat käyttää opetusmateriaaleja ja osallistua kursseihin mistä tahansa Internet-yhteyden kautta. Tämä on erityisen hyödyllistä opiskelijoille, jotka eivät ehkä voi osallistua perinteisiin henkilökohtaisiin luokkiin maantieteellisten tai aikarajoitusten vuoksi. Verkko-oppimisen avulla opiskelijat voivat myös oppia omaan tahtiinsa, koska he voivat keskeyttää ja tarkistaa materiaalia tarpeen mukaan.
Verkko-oppiminen voi myös olla kustannustehokkaampaa kuin perinteinen koulutus, koska se vaatii usein vähemmän resursseja, kuten luokkahuoneita ja fyysisiä materiaaleja. Se voi myös olla tehokkaampi, koska sen avulla opiskelijat voivat suorittaa kursseja ja tehtäviä verkossa sen sijaan, että he joutuisivat olemaan tietyssä paikassa tiettyyn aikaan.
Verkko-oppiminen ei kuitenkaan ole vailla haastetta. Joidenkin opiskelijoiden voi olla vaikeaa pysyä motivoituneena ja keskittyneenä verkko-opiskelussa, ja heillä voi olla vaikeuksia pysyä kursseissa ilman perinteisen luokkahuoneen rakennetta ja tukea. Verkko-oppiminen ei myöskään välttämättä sovellu tietyille oppiaineille tai oppimistyylille, koska voi olla vaikeampaa osallistua tiettyyn materiaaliin tai saada samantasoista henkilökohtaista palautetta kuin perinteisessä luokkahuoneessa.
Kaiken kaikkiaan verkko-oppiminen voi mullistaa koulutuksen ja tehdä siitä opiskelijoille helpommin saavutettavissa olevan ja kätevämmän. Vaikka se ei ehkä ole oikea valinta kaikille, se voi olla arvokas vaihtoehto niille, jotka etsivät vaihtoehtoa perinteiselle koulutukselle.